ריפוי בעיסוק: משמרים עיסוקים – שומרים על החוסן

ב-27 באוקטובר חל יום הריפוי בעיסוק הבינלאומי. כל שנה אנו מציינות את היום בחשיפה למגוון ההתערבויות של הריפוי בעיסוק בפעילויות שונות לצוותים. השנה, בתקופה המורכבת שאנו חווים, החלטנו להקדיש את היום לכל עובדי המרכז, שעובדים במסירות על מנת לשמור על שיגרה וטיפול הולם ואיכותי למטופלינו.

בתקופת משבר, כשנמצאים במתח ובחוסר שקט, לעיסוקים, שיגרה ופעילויות משמעותיות יש כוח טיפולי שעוזר לבנות חוסן. הם מסייעים לווסת את עוצמת הרגשות, להפיג את המתח, מעניקים משמעות ומפתחים תחושת שייכות.

צוות הריפוי בעיסוק ריכז עבורכם דוגמאות לפעילויות שיכולות לסייע לכם ולבני המשפחה.

טיפים כלליים:

  • קשרים חברתיים (בהתאם להוראות פיקוד העורף) – שמרו על קשר עם בני משפחה, חברים, שכנים. אם לא ניתן לקיים מפגשים פנים אל פנים, ניתן לקיימם באמצעים דיגיטליים.
  • עודדו את ילדיכם ובני משפחה מבוגרים לשמור על קשר ולהמשיך להשתתף בחוגים, תנועות נוער וכו'.
  • שגרה וסדר יום – המשיכו לקיים את שגרת היומיום עד כמה שאפשר.
  • דאגו לאוכל מזין, שתייה מספקת, מקלחת, שעות שינה, לכם ולבני המשפחה.
  • המעיטו להשתמש במסכים.

ילדים:

אצל ילדים העיסוקים המרכזיים הם בתחום הלמידה והמשחק. עם קצת תכנון מראש, ניתן לשלב עיסוקים בוני חוסן במהלך היום באמצעים זמינים שיש בבית.

הנה כמה דוגמאות:

  • משחקי תפקידים ודמיון – הוציאו את ארגז התחפושות. שחקו בגיבורי על, דמויות מסדרות, חיות או כל דמות שילדכם אוהב. משחקי דמיון תורמים לעיבוד ולביטוי חוויות ורגשות.
  • משחקים מוטוריים – משחקים המערבים תנועה משחררים הורמונים, מעודדים מצב רוח חיובי ומקילים על תחושת מצוקה.
  • תפקיד בבית – תפקיד ואחריות תורמים להעצמה ולתחושת מסוגלות. הילדים יכולים לעזור בהאכלת חיות מחמד, בפינוי המדיח, קיפול כביסה, פינוי אשפה, מיון קופסאות למיחזור ועוד.
  • אם אפשר, הכינו פינה רכה ושקטה בה יהיה נעים לשחק ולהירגע – פופים, כריות, שמיכות נעימות. הוסיפו צעצועי פה, כמו נשפנים, קשיות, בועות סבון – שאיפה ונשיפה עוזרים מאוד לוויסות ולהרגעה.

בני משפחה מבוגרים:

אצל מבוגרים או בעלי מוגבלויות, החרדה, שנמצאת באופן טבעי ברגעי משבר, עלולה להתגבר. עולים חששות האם יצליחו להגיע למרחב המוגן, האם המטפלים בהם יוכלו להמשיך להגיע אליהם ועוד.

  • תחושת שליטה – עודדו השתתפות בעיסוקים מוכרים ובעשייה משמעותית.
  • אמצעי הרגעה – למדו את המטופלים ואת המטפלים להשתמש בטכניקות הרגעה, כמו הרפיה, נשימות עמוקות ומיינדפולנס.
  • התאמת הבית והסביבה:
    • ארגנו את המרחב הביתי והסביבה להגעה בטוחה ולשהייה נינוחה במרחב המוגן.
    • דאגו לאמצעי תקשורת עם בני משפחה ומכרים.
    • עבור מתקשים בתקשורת – דאגו לדרכי הבעה לא מילוליות.
  • תרומה ודאגה לזולת – עודדו פעילויות והתגייסות סביב משימות משמעותיות, שיעוררו במבוגרים תחושה שהם תורמים למשפחה ולקהילה.

ואחרונים חביבים, בימים אלו, בהם אנחנו דואגים ליקירינו – ילדים, הורים ובני משפחה, אל תשכחו לדאוג גם לעצמכם!

  • נשמו! שאפו באיטיות בספירה עד 10, נשפו את האוויר לאט לאט החוצה, תוך כדי שאתם קשובים לעצמכם. לפחות 6 נשימות עמוקות ברצף.
  • מצאו ריחות, צלילים, טעמים, שמרגיעים ומשמחים אתכם.
  • פנו זמן להיות קשובים לעצמכם כאן ועכשיו – זה הזמן לתרגל יוגה, מיינדפולנס או מדיטציה.
  • שתפו אחרים במחשבות ובתחושות שלכם.
  • פנו זמן להתנדב – גם דבר קטן יכול לחולל שינוי גדול.
  • פנו זמן לעיסוקים יצירתיים – סדרו וארגנו פינות בבית שמזמן לא הגעתם אליהן.
  • צרכו תוכן מרגיע/ מעניין, כמו ספרים, סרטים, סדרות, מוזיקה, לבד או עם אחרים.
  • צאו להליכות או עסקו בפעילות ספורטיבית, לבד או עם אחרים.

בתקווה לימים שקטים ובטוחים ובתפילה להחלמה מהירה לפצועים ולהחזרת השבויים.