מדריך למשפחה התומכת

 

בני משפחה יקרים,

השירות הסוציאלי מגיש לכם בהערכה מדריך טיפים ועצות שימושיות, שמטרתו לסייע לכם בהתמודדות עם הטיפול ועם השלכותיה של מחלה כרונית ומוגבלות תפקודית לאורך זמן.

הופעת מחלה, ירידה תפקודית או אשפוז של בן/בת הזוג או ההורה, עלולים לערער את האיזון שנבנה במשפחה במהלך השנים ולהיות אחד הגורמים העיקריים למשבר ולקשיים בתפקוד המשפחה, הגרעינית והמורחבת.

טיפול בבן/בת הזוג או הורה מוגבל הינו תהליך ארוך ומתמשך, מלווה בלחצים נפשיים ומאמצים פיזיים רבים, ויכול להיות משימה מורכבת ושוחקת, הבאה לידי ביטוי בעומס פיזי, רגשי, כלכלי וצמצום זמנו הפנוי של המטפל.

בצד נטל הטיפול בהורה או בן/בת זוג, יש צורך להמשיך ולמלא אחר הדרישות והמחויבויות של משפחה, קריירה, מטלות יומיומיות ומחויבויות חברתיות. הניסיון לענות על כל הדרישות "ולהיות בסדר עם כולם", יוצר לחצים מעיקים, שלעתים קשה לעמוד בהם.

בבסיס המדריך עומד עיקרון ניהול המחלה והחלמה, מומלץ לארגן ולנהל את חיי היום- יום באמצעות המשאבים הקיימים באופן שיצמצם את השפעות המחלה והפרעות הנגרמות בגינה.

תחושת השליטה במחלה והשליטה בחיים הינה חיונית לשם השגת שקט נפשי, איכות חיים נאותה ושמירה על שגרת חיים נורמטיבית.

צרור עצות שימושיות

היו מטפלים משכילים. למדו את מצבו הבריאותי של המטופל

ü      דברו עם הרופאים על האבחנות הרפואיות ועל התרופות ובדקו תחזיות לעתיד.

ü      רשמו הערות לגבי התפתחות המחלה, שינויים תרופתיים השפעותיהם וכד'.

ü      בצעו מחקר אישי בספרות ובאינטרנט.

ü      לימדו על שיטות טיפול, כמו: הרמה ושמירה על בריאות העור והגב. מניעת נפילות- אמצעי הגנה, מניעת פצעי לחץ, במצבים של בלבול להתייעץ לגבי מידת ההשגחה.

ü      התייעצו עם אנשי מקצוע בקהילה, ברווחה, בקופת החולים או בלשכת הבריאות.

ü      צרו קשר עם ארגונים ועמותות מקומיים, רעות-אש"ל, משפחה מטפלת, עמד"א, ניצולי שואה, האגודה למלחמה בסרטן וכד', על מנת לקבל מידע ותמיכה.

 ארגנו את הניירת של המטופל

ü      כל טיפול כרוך בניירת רבה – מסמכים רפואיים ומשפטיים, חשבונות, צילומים ועוד. מומלץ לארגן את כל הניירת הקשורה בטיפול ולסדר את המסמכים בתיקיות על פי נושאים, לדוגמה – חומר לטיפול, חשבונות, ביטוח הלאומי, קופת חולים, ביטוחי בריאות, אנשי קשר וכו'.

ü      רכזו כל מידע על כספי המטופל, כולל השקעות, חשבונות בנק והחזרי מס.

ü      אתרו שמות עורכי דין, רואי חשבון ובנקאים עימם היה המטופל בקשר.

ü      אתרו מסמכי ביטוח חיים, תעודות לידה, צוואה וסידורי הלוויה אם יש כאלה.

ü      ארגנו מספרי טלפון חיוניים גם למקרים דחופים.

ü      במידה והמטופל צלול בדעתו זה הזמן להסדיר קבלת ייפוי כוח על החשבונות. וייפוי כח משולב לפי חוק זכויות החולה וחוק החולה הנוטה למות.

נהלו נכון את הזמן וקבעו סדרי עדיפויות

ü      התבוננו ברשימת המשימות שלכם. אם היא נראית אינסופית ובלתי אפשרית, עצרו כדי לקבוע סדרי עדיפויות. זכרו כי לא כל המשימות שלפניכם הן בעלות חשיבות זהה. עליכם לקבוע את חשיבותן ומידת הדחיפות .

ü      ניהול אקטיבי של הזמן חיוני בתהליך הטיפול. חלוקה נכונה של הזמן בין המשימות לביצוע הינה בעלת חשיבות רבה.

ü      דאגו לשגרת יום מסודרת, הן למטופל והן למטפל.

התייעצו עם בני המשפחה האחרים

ü      חשוב לגייס בני משפחה רבים ככל שניתן לטובת הטיפול ("זה לא הזמן לסגור חשבונות").

ü      בררו מה יכולים בני המשפחה לעשות על מנת לעזור. גם בני המשפחה בחו"ל יכולים לעזור.

ü      אל תישארו עם הקשיים, חלקו תפקידים מראש ובנו יחד לוח תורנויות, לדוגמה מי יסייע למטופל בקניות או ברחצה, בהלבשה בבוקר, מי ילווה אותו לביקור אצל רופא.

ü      למדו להאציל סמכויות. פעמים רבות אנו חשים אי נעימות לבקש עזרה או מעדיפים להימנע מהטרחה הכרוכה בהסברים לאדם נוסף, דבר המוביל אותנו לבצע את מרבית המשימות בעצמנו. ריבוי משימות הינו מיותר ומונע מאתנו להשלים את כולן.

ü      ודאו כי לבני המשפחה האחרים מידע זהה לזה שבידיכם.

ü      עודדו ילדים, נכדים וחברים לבוא לבקר.

חלק חשוב בארגון נכון של זמן ומשימות הוא ללמוד להאציל סמכויות ככל שניתן.

ערנות למניעת ניצול כלכלי  

זכרו כי אנשים במצב של מוגבלות תפקודית פגיעים יותר ונמצאים בסיכון לניצול כלכלי ואחר.

ü      חפשו מידע על נושא של ניצול כלכלי והשיטות האופייניות .

ü      במידת האפשר, הדריכו את המטופל להימנע מהכנסת אנשים זרים הביתה.

ü      הימנעו והדריכו את המטופל לא למסור פרטים אישיים בטלפון. במיוחד מספר תעודת זהות, מספרי חשבונות בנק ומספרי כרטיסי אשראי.

ü      הימנעו והדריכו את המטופל מביצוע עסקאות טלפוניות או ביצוע עסקאות מזדמנות עם סוכני מכירות.

פנו זמן לעצמכם – "לעצור את השוטף מלשטוף אותנו"

ü      תכננו את הזמן כך שתוכלו להמשיך בענייניכם ובפעילות חברתית. הטיפול הינו רווי מתחים. כל מטפל זקוק לזמן לעצמו, לטובת המטפל והמטופל גם יחד. הקדשת זמן להתרגעות, "ניקוי ראש" ולמילוי מצברים" הינה תנאי הכרחי להמשך הטיפול ותורמת באופן ניכר למערכת היחסים עם הסובבים.

ü      פתחו הרגלים להתמודדות עם לחץ וקושי, להשגת שלווה ורווחה נפשית לדוגמא:

–          מצאו מקום לאוורר את התסכולים, כמו: מפגש עם חברים, בני משפחה או מועדון מקומי. קיימו פגישות עם קבוצות תמיכה באופן קבוע.

–          ספרו במה בורכתם- כתבו יומן שבו 3-5 דברים שאתם אסירי תודה עליהם. יש לעשות זאת לפחות פעם שבוע.

–          ניצרו את הנאות החיים – שימו לב להנאות הקטנות והנפלאות של החיים. למשל: מתיקות תותים שהבשילו, חום השמש כשאתם יוצאים מהצל. שקיעה יפה.

–          לימדו לסלוח- שחררו כעס ושמירת טינה. כתבו מכתב סליחה לאדם שפגע בכם כתיבה כזו מייצרת רגשות חיוביים כלפי העבר ומעניקה שלוות נפש.

–          שימרו על גופכם / תחזקו אותו- הקפדה על שעות שינה, ספורט באופן עקבי.

–          אין אפשרות להימנע מזמנים קשים, אמונה דתית או חילונית הוכחה כעוזרת לאנשים להתמודד במצבים קשים.

ü      השתמשו בטכניקות הרפיה, כמו:

–          תרגילי נשימה ומדיטציה המלווים במוזיקה נעימה.

–          דמיינו מצב בו התמודדתם בהצלחה עם אירוע קשה מהעבר לחיזוק ועידוד.

–          דיבור עצמי- תאמר/י "תחושת הלחץ שאני חש /ה טבעיים, גם אחרים במצבי חשים כך.

אל תזניחו את עצמכם מתוך מחשבה שכרגע ההורה או בן/בת הזוג הוא החשוב. שמירה על עצמכם ועל בריאותכם תעזור לכם לספק את העזרה הדרושה.

תכננו את העתיד

ü      במידת האפשר שוחחו עם המטופל על רצונותיו והעדפותיו במקרה של הידרדרות במצבו.

ü      מלאו טופס ייפוי כוח לעניינים רפואיים (נמצא באתר משרד הבריאות).

ü      אם ניתן, בדקו עם המטופל את רצונו לגבי תכנית הטיפול והמגורים בהווה ובעתיד.

ü      חפשו בקהילה מסגרות טיפוליות שיתאימו ליום בו כבר לא ניתן יהיה לטפל בחולה בביתו. בקרו במרכזי יום או בפתרונות דיור אחרים ואתרו את המסגרת ההולמת ביותר למטופל.

ü      קבעו את גבולות הטיפול, החליטו עד איזה שלב אתם יכולים לטפל במטופל ומאיזה שלב כבר לא, או באיזה שלב יהיה לא בטוח להשאירו בבית.

"העבירו הלאה"

ü      היו מקור מידע לאחרים וחלקו את המידע והניסיון שצברתם עם בני משפחה של מטופלים אחרים.

זכרו לאורך כל הדרך לנהוג במטופל בכבוד ובאהבה, תוך הקרנת תחושת ביטחון. במידת האפשר, כבדו את הצורך שלו בעצמאות ואפשרו לו בחירה. עודדו אותו לעשות בכוחות עצמו כמה שיותר, לטובתו ולטובתכם.

משאבי סיוע באינטרנט 

Ü מרכז מידע רעות-אשל, משפחה מטפלת – 1-700-700-204

www.reuteshel.org.il

Ü האתר של אש"ל – מידע חיוני לשירותים זמינים בכל הארץ

www.eshelinfo.org.il

Ü אתר עמותת אלצהיימר. מידע רב ערך על עולמם של מטפלים עיקריים

http://www.alz-il.net/?page_name=tmiha/itmodedut.html

Ü האתר של יד שרה – עזרים לטיפול.

www.yadsarah.org.il

Ü אתר משרד הרווחה – שירותים קהילתיים לקשיש

molsa.gov.il/revacha/zkenim.www

Ü אתר נגישות ישראל – נגישות לאנשים עם מוגבלויות

www.access –israel.com

Ü אתר המוסד לביטוח לאומי – זכויות בתחום חוק הסיעוד

www.btl.gov.il/btl_indx.asp?name=siud&type=g

Üמרכז רפואי שהם פרדס חנה

www.shoham-medical.org.il

Ü משרד הבריאות – האגף לגריאטריה.

www.health.gov.il

Üיד ריבה – יעוץ משפטי לקשיש

www.yadriva.org.il

Ü המשרד לאזרחים ותיקים       *8840    

infoatikim@pmo.gov.il

Ü כל זכות                    www.kolzchut.org.il

Ü קו למעסיק           www.kav-lamaasik.co.il

caregivers – ארגון לתמיכה בבני משפחה מטפלים.

< strong>http://caregivers.org.il/

*המידע לוקט מאתרים נבחרים: "משפחה מטפלת", הלר- המרכז לפסיכולוגיה רפואית, קופ"ח ועוד.