חודש האפזיה הבינלאומי צוין ב"שהם"

חודש יוני הוא החודש בו מציינים ברחבי העולם את המודעות לאפזיה. ב"שהם" צוין חודש המודעות לאפזיה באמצעות פרסום מידע במחלקות ובהרצאה למקצועות הבריאות, אותה העבירו אבי ומלכה נדרה. אבי נדרה, תושב זכרון יעקב, דובר שבע שפות ושימש בעבר מתורגמן בינלאומי ועיתונאי ברשות השידור. הוא מתמודד עם אפזיה זה עשר שנים, בעקבות אירוע מוחי בו לקה. בהרצאה הוא שיתף בסיפורו האישי ובאמצעים אותם פיתח על מנת להתמודד עם מצבו. מלכה, אשתו, שיתפה בחוויותיה מנקודת המבט של הפרטנר התקשורתי.

אז מהי אפזיה? אפזיה מוגדרת אובדן או פגיעה בערוצי השפה כתוצאה מפגיעה מוחית. אדם עם אפזיה יכול לסבול מפגיעה ביכולת הפקת שפה, הבנת שפה, קריאה וכתיבה. אפזיה פוגעת בשפה וכתוצאה מכך גם ביכולות התקשורת.
בישראל נוספים מדי שנה בין 3,000-4,000 איש לקהילת האנשים החיים עם אפזיה, אלא שמדובר בלקות שלא שומעים עליה, בעיקר משום שמי שלוקה בה מתקשה להשמיע את קולו ולהביע את עצמו.
מהי המשמעות של לחיות עם אפזיה?
דמיינו לכם להתעורר לעולם בו אתם לא מסוגלים לבצע משימות יומיומיות פשוטות, כמו לשוחח בטלפון, לכתוב הודעות, ליהנות מספר טוב, מבילוי בקולנוע, להזמין מנה במסעדה, לחתום על שיק, לשוטט ברחבי האינטרנט.
לאנשים עם אפזיה עדיין יש את אותם צרכים תקשורתיים וחברתיים כפי שהיו טרם האירוע, אך הקושי השפתי מגביל את היכולת שלהם לבטא ולהביע את המחשבות, הרגשות והרצונות ולנהל חיי משפחה וחברה כבעבר, דבר העלול לגרום בהמשך חייהם לניתוק מהחיים הפעילים כפי שהיו ולתחושת בדידות עמוקה.

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור?

טיפים לשיפור הבנת הנשמע
 דברו לאט, במקום שקט, אין צורך להרים את הקול
 השתמשו במשפטים קצרים ופשוטים
 הדגישו מלים חשובות וציינו החלפת נושא
 השתמשו בג'סטות (תנועות ידיים) / עזרים ויזואליים
 שימרו על קשר עין
 ודאו כי אתם מבינים אחד את השני במהלך השיחה
טיפים לשיפור הפקת הדיבור
 הקשיבו. היו סבלניים
 המתינו לתגובה
 שאלו שאלות שהתשובה עליהן היא כן/לא
 עודדו ג'סטות (תנועות ידיים) וציורים
 הציגו אפשרויות לתשובות או מושג חליפי
 שימו לב לסימני עייפות
במהלך עבודתן מעודדות קלינאיות התקשורת את המטופל והפרטנרים התקשורתיים להעביר מסר בכל אסטרטגיה אפשרית – תנועות ידיים, הבעות פנים, מחוות קוליות, שימוש בתמונות, לוחות תקשורת, ציור, מילות מפתח, אפליקציות ייעודיות ועוד. כל אסטרטגיה היא לגיטימית!
חשוב לזכור! פרטנר תקשורתי יכול להיות בן משפחה, אך ב"שהם" הפרטנרים התקשורתיים הם אנשי הצוות – רופא, מטפל, אנשי תחזוקה, אח/ות, עובד/ת ניקיון, מקצועות הבריאות, משרד קבלה ועוד.

שרית זיוון
קלינאית תקשורת