הפרעות בתקשורת ובליעה

מנהלת השירות: בת אל אהרוני כ"ץ

תיאור כללי

השירות להפרעות בתקשורת מונה שמונה קלינאיות תקשורת אקדמאיות, בעלות רישיון של משרד הבריאות, אשר מתמחות בשיקום ובטיפול בלוקים בהפרעות נרכשות בתקשורת, שפה, דיבור, קול ובליעה.

הקלינאיות מומחיות במגוון תחומים, בכללם שיקום נוירולוגי, מטופלים מונשמים, מטופלים במחלקות סיעוד מורכב ובתשושי נפש. צוות הקלינאיות מאבחן ומציע שיטות טיפול והתערבות עדכניות, על מנת לשפר את איכות חיי המטופל ואת יכולתו לתקשר עם הסביבה.

עובדות השירות מעמיקות את הידע בתחומי המקצוע באמצעות השתלמויות וימי עיון ואף משתפות את הידע והניסיון הנצבר על ידי מתן הרצאות מקצועיות במסגרות שונות בבית החולים ומחוצה לו. הטיפול ניתן בשפות עברית וערבית וכן בתרגום סימולטני לרוסית, בעת הצורך.

תחומי האבחון והטיפול

  • הפרעה נרכשת בשפה – אפזיה: שבץ מוחי, חבלת ראש ומחלות נוירולוגיות נוספות עלולים להוביל לפגיעה באזורים במוח האחראיים על השפה. בעקבות זאת נפגעות יכולות הקשורות בהבנת שפה, ליכולת ההבעה המילולית, לקריאה ולכתיבה. התחומים האמורים עלולים להיפגע בדרגות חומרה שונות, בהתאם למיקום ולאופי הפגיעה.
    קלינאית התקשורת מאבחנת את ההפרעה ומטפלת בשפה הפגועה באופן ספציפי. כמו כן, היא מטפלת ביכולות התקשורת של המטופל עם סביבתו על ידי התאמה של תקשורת תומכת וחליפית והדרכת המטופל ובני משפחתו (שילוב של גישת טיפול מסורתית וסוציאלית).
  • הפרעה נרכשת בדיבור – דיסארתריה: שבץ מוחי, חבלת ראש ומחלות נוירולוגיות נוספות עלולים להוביל לחולשה בשרירי הדיבור וההיגוי, אשר מתבטאת במובנות דיבור ירודה. הדיבור הדיסארתרי עלול להיות מרוח, איטי וקשה להבנה.
    מטרת הטיפול של קלינאית התקשורת היא לחזק את שרירי הדיבור וללמד דרכי פיצוי, אשר יקלו וישפרו את התקשורת המילולית של המטופל בסביבתו.
  • הפרעה נרכשת בקול – דיספוניה/היפופוניה: להפרעה נרכשת במיתרי הקול, כגון חולשה או שיתוק מיתר קול, קיימת השפעה על איכות הקול. קול דיספוני יכול להיות מאופיין בצרידות, בנשיפתיות, בעוצמת קול חלשה ועוד.
    קלינאית התקשורת תקפיד לשפר את איכות הקול על ידי מתן תרגילים מותאמים להפרעה.
  • הפרעה נרכשת בבליעה – דיספגיה: הפרעה בבליעה הינה ליקוי בתהליך זיהוי הכנת המזון והעברתו מחלל הפה לוושט. היא עלולה לקרות בכל גיל, אך היא שכיחה יותר בזיקנה. בגיל המבוגר מרבית הפרעות הבליעה מופיעות בשל מחלה נוירולוגית, למשל אירוע מוחי, פרקינסון, דמנציה. הפרעות בליעה שכיחות גם אצל אנשים מונשמים ובקרב חולי COPD, בשל הפרעה בקואורדינציה שבין הנשימה והבליעה. הפרעות בליעה יכולות להוביל לרעב, תת תזונה והתייבשות, כמו גם לשאיפת מזון לדרכי הנשימה והיווצרות של דלקת ריאות.
    שיקום יכולת הבליעה נעשה על ידי קלינאיות התקשורת באופן פרטני. בהתאם לסוג ההפרעה שאובחנה, מותאמות שיטות טיפול ופיצוי וניתנת הדרכה למטופל, לבני משפחתו ולאנשי הצוות בנושא. כל זאת, במטרה לאפשר המשך אכילה בטוחה דרך הפה.
  • פגיעה ביכולת התקשורת המילולית – הדרך לתקשר עם הסביבה מורכבת מיכולת מילולית ולא-מילולית. כאשר יכולת הדיבור, הקול ו/או השפה נפגעים, קיימת השפעה גם על יכולת התקשורת.
    קלינאית התקשורת מסייעת לשפר את התקשורת על ידי התאמה של מערכות תקשורת תומכות וחלופיות, המותאמות אישית למטופל וליכולותיו (כגון מחשבי תקשורת, מתגים, מערכת למיקוד מבט ועוד). כמו כן, נעשית התאמה של הסביבה, על מנת להנגיש את התקשורת עם המטופל.

טיפול ותרגול הם גורמים משמעותיים בשיפור יכולות התקשורת, השפה והדיבור. אנו רואים במטופל ובמשפחתו בעלי תפקיד מכריע בתהליך השיקום והטיפול, ולכן יש שילוב ועירוב של הסביבה בכל התהליך הטיפולי, החל מקביעת מטרות הטיפול וכלה בהשגתן.

דרכי התקשרות

בת אל אהרוני-כ"ץ, מנהלת השירות: 04-6375813

קלינאיות תקשורת: 04-6375704, 04-6375773, 04-6375816.

פקס: 04-6375659 (לציין עבור שירות קלינאיות תקשורת).

ימים ושעות פעילות

ימים א'-ה': 8:00-15:00